Nazwisko Larassa spotkamy w niemal każdej pracy poświęconej
sztuce ogrodowej Polski czy Europy. Nie jest on niestety znany szerokiemu
odbiorcy.
Na szczęście zachowała się bogata dokumentacja techniczna
projektowanych przez niego założeń. W Archiwum Państwowym w Olsztynie oraz w
Archiwum Państwowym w Bydgoszczy przechowywanych jest blisko 400 prac. Wystawa
prezentowana w Oranżerii składała się z kilkudziesięciu wieloformatowych tablic
dokumentującą część projektów z terenu Warmii i Mazur.
Larass był mistrzem w wykorzystywaniu w aranżacjach parków
istniejących jezior, oczek wodnych czy strug. Często zmieniał ich linię brzegową,
tworzył sztuczne wyspy, co czyniło teren dużo ciekawszym i dawało możliwość
tworzenia różnorodnych połączeń wysepek ze stałym lądem. W swoich projektach
zwracał szczególną uwagę nie tylko na zastosowaną szatę roślinną, ale również
na fakt, by była ona jak najlepiej wyeksponowana.
Na otwarciu lidzbarskiej wystawy (9.luty) sylwetkę Johanna
Larassa przedstawiła publiczności
dr inż. M. Akincza z Katedry Architektury Krajobrazu UW-M
w Olsztynie, która jest także Prezesem Warmińsko-Mazurskiego Stowarzyszenia
Polskich Architektów Krajobrazu. Obecnych było wielu gości spoza Lidzbarka, w
tym prof. UW-M w Olsztynie Wiktor Knercer, Ewa Domaradzka-Ziarek – Prezes
Fundacji „Moda na Warmię i Mazury”oraz Prezes Oddziału Związku Piłsudczyków RP
w Olsztynie – Waldemar Ziarek.