Nazwisko Larassa spotkamy w niemal każdej pracy poświęconej sztuce ogrodowej Polski czy Europy. Nie jest on niestety znany szerokiemu odbiorcy.

Na szczęście zachowała się bogata dokumentacja techniczna projektowanych przez niego założeń. W Archiwum Państwowym w Olsztynie oraz w Archiwum Państwowym w Bydgoszczy przechowywanych jest blisko 400 prac. Wystawa prezentowana w Oranżerii składała się z kilkudziesięciu wieloformatowych tablic dokumentującą część projektów z terenu Warmii i Mazur.

Larass był mistrzem w wykorzystywaniu w aranżacjach parków istniejących jezior, oczek wodnych czy strug. Często zmieniał ich linię brzegową, tworzył sztuczne wyspy, co czyniło teren dużo ciekawszym i dawało możliwość tworzenia różnorodnych połączeń wysepek ze stałym lądem. W swoich projektach zwracał szczególną uwagę nie tylko na zastosowaną szatę roślinną, ale również na fakt, by była ona jak najlepiej wyeksponowana.

Na otwarciu lidzbarskiej wystawy (9.luty) sylwetkę Johanna Larassa przedstawiła publiczności

dr inż. M. Akincza z Katedry Architektury Krajobrazu UW-M w Olsztynie, która jest także Prezesem Warmińsko-Mazurskiego Stowarzyszenia Polskich Architektów Krajobrazu. Obecnych było wielu gości spoza Lidzbarka, w tym prof. UW-M w Olsztynie Wiktor Knercer, Ewa Domaradzka-Ziarek – Prezes Fundacji „Moda na Warmię i Mazury”oraz Prezes Oddziału Związku Piłsudczyków RP w Olsztynie – Waldemar Ziarek.

 






















Copyright © 2014 Oranżeria Kultury / Miejska Biblioteka Pedagogiczna w Lidzbarku Warmińskim| Design by templatemo.com